SENSORKI-zajęcia multisensoryczne 1-3 lata
Sensorki- nazwa zajęć pochodzi od znaczenia etymologicznego słowa sens, czyli czucie i właśnie na różnorodnych wrażeniach zmysłowych będziemy się tu koncentrować. Poprzez zabawę, rodzice wspólnie z dziećmi (gr.1-3 lata) przez 45 min, będą doświadczać m. in. bodźców dotykowych, świetlnych, słuchowych, a nawet smakowych, tak by pozwolić maluchom ćwiczyć i uwrażliwiać swoje ośrodki czuciowe.
Zgodnie z filozofią J. Amosa Komeńskiego:
(...) początek wiedzy zawsze znajduję się w zmysłach, gdyż w naszym umyśle nie znajduję się nic, czego wcześniej nie byłoby w jednym ze zmysłów (Wall 1986: 36).
Umysł ludzki jest miejscem, w którym znajduje się wiedza. Powstaje ona w wyniku i przy współpracy z poznaniem i wnioskami opartymi na zmysłowych przesłankach. Postrzeganie zmysłowe stanowi warunek rozumienia, rozwoju i uczenia. Początkowo dzieci doświadczają swego otoczenia i rozumieją je wyłącznie dzięki swoim zmysłom. Oddychają, czują, poruszają się, wąchają, smakują, patrzą i słuchają. Zmysły dostarczają informacji o otoczeniu, budując podstawową wiedzę dzieci, która – będąc zawsze do ich dyspozycji – zapewnia im bezpieczeństwo i umożliwia kształtowanie własnego życia.
Proponujemy więc sposoby, w jakie dzieci mogą nauczyć uwrażliwiać swoje zmysły poprzez zabawę na różnorodnym, naturalnym materiale edukacyjnym.
Celem prowadzonych zabaw i ćwiczeń stymulujących zmysły jest m.in.:
- budzenie ciekawości, radości eksperymentowania,
- rozwijanie zdolności postrzegania,
- poprawa precyzyjności ruchowej,
- poprawa orientacji w schemacie własnego ciała,
- rozwijanie wrażliwości dotykowej,
- usprawnianie koncentracji na bodźcach słuchowych,
- reagowanie na różne sygnały dźwiękowe,
- zmniejszenie lęku przed dźwiękami nieznanymi rozwijanie percepcji smakowej i smaków,
- gromadzenie doświadczeń węchowych
Z uwagi na to że podczas zajęć dzieci zachęcane są do nieskrępowanej twórczości, w tym brudzenia się, prosimy o zabranie stroju na przebranie :)
Kiedy odbywają się zajęcia i ile kosztują?
Terminy zajęć i zapisy - grafik
Cytaty pochodzą z artykułu: Wielozmysłowe poznawanie świata podstawą nowoczesnej dydaktyki, Cz. Manowska, R. Mikołajczyk